Om het grootzeil te trimmen zijn er verschillende oplossing bedacht. Het German Sheet systeem is een van de mogelijkheden. Wat is het en hoe zit dat nu precies in elkaar? Wat zijn de voordelen en ook nadelen?
Het German Sheet systeem werd voor het eerst gebruikt in de German Admiral’s Cup, waarna in Europa de naam is blijven hangen. Over de Atlantische Oceaan wordt deze constructie ook ‘American Mainsheet System’ genoemd.
Het german sheet systeem zelf
Op het dek onder de giek is er een blok – niet altijd verbonden aan een traveler – met een 2:1 ratio. De (grootschoot)lijnen lopen langs beide kanten naar achter en worden vandaar aan loef of lij bedient en getrimd. Meestal lopen ze naar een winch op elke kant van de boot.
Het German Sheet systeem komt vaak voor op cruise boten zodat de stuurman gemakkelijk aan beide kanten aan de lijnen kan.
German Sheet systeem in beeld
Het is opletten geblazen dat er aan elke kant voldoende lijn overblijft om tijdig te kunnen trimmen. Eindeloze loops kunnen deze vervelende situatie verhelpen.
Voordelen german sheet:
– Lage frictie
– Minder gewicht aan de giek
– Aan elke kant kan (sneller) getrimd worden
Nadelen german sheet:
– Zwaarder werken aan de schoten eventueel met winches.
– Veel blokken nodig waar eventueel een kink in het touwwerk kan komen
– Meer lijnen op het dek en meer mogelijkheden om erop te staan
– Er zijn extra winches nodig
– ‘German shit system’ is niet direct een lief koosnaampje
Het systeem heeft dus zijn voordelen en nadelen, voor- en tegenstanders. Vroeger zag men deze set up vooral bij wedstrijdzeilers, maar tegenwoordig leveren meer en meer botenmerken hun cruiser ook aan met dit systeem. Benieuwd om dit eens te testen? De Vlaamse Vaarschool heeft zo’n systeem op hun boten Imke en Korneel.
Boek je cursus praktijk en ontdek hoe het werkt en of het iets is voor jouw toekomstige set-up.