In de winterperiode is het aangeraden om de boot op het droge te stallen om deze te laten uitdrogen en het onderwaterschip te behandelen met antifouling voor het volgende zomerseizoen.
Waarom is het belangrijk antifouling op de boot te zetten?
Wanneer een boot in het water ligt, treedt er aangroei op van organismen (wieren, mossels, kokkels,…), aan het onderwaterschip. Dit geeft een negatief effect op de vaareigenschappen van de boot, ze wordt zo o.a. trager en verbruikt meer brandstof wanneer ze op motor vaart. Om deze aangroei te beperken dien je antifouling aan te brengen op het onderwaterschip. De antifouling zorgt ervoor dat de organismen zich niet/ in mindere mate kunnen vasthechten aan de romp. Ze bevatten een mix van aangroeiwerende middelen en biociden.
Soorten antifouling
De harde antifouling wordt voornamelijk gebruikt op schepen die snel varen of voor droogvallende schepen. Deze soort antifouling vormt een harde, overschilderbare verflaag die niet uit zich zelf verdwijnt tijdens het varen.
De zachte antifouling wordt ook zelfslijpende antifouling genoemd: Tijdens het varen “slijt” deze antifouling continue een dun laagje af door de wrijving van de boot met het water. Aan het einde van het seizoen is het dus mogelijk dat deze antifouling grotendeels verdwenen is. Wanneer je deze soort gebruikt, dien je dus jaarlijks het onderwaterschip te controleren en een nieuwe laag zelfslijpende antifouling te zetten indien nodig. Als je deze antifouling op een snelle motorboot zou zetten, zou de antifouling door de grote snelheid van de boot zeer snel afslijten.
Je kan door deze eenvoudige test kijken of er zelfslijpende of harde antifouling op uw boot is aangebracht: Wrijf met een natte doek over de antifouling. Als de antifouling licht afgaat op de doek is het zachte antifouling, komt er niets af, is het een harde antifouling.
Aanbrengen van antifouling
Eerst en vooral moet het onderwaterschip geïnspecteerd worden. Is de vorige laag antifouling nog in tact, dan volstaat het opschuren van de bestaande laag antifouling. Zitten er loszittende stukken verf, dienen die eerst verwijderd te worden d.m.v. hogedrukspuit, een krabber of schuurmachine. Scheuren of gaten in de romp moeten ook eerst gerepareerd worden vooor de schilderswerken te starten. Na de reparatie moet op die plaats eerst terug primer aangebracht worden vooraleer antifouling aan te brengen. Draag tijdens het schuren steeds een mondmasker, antifouling is een giftig goedje!
Je kan na enkele jaren de romp ook eens volledig “kaal” zetten. Hier schuur je alle vorige lagen antifouling en primer weg met een schuurmachine. Als de romp volledig kaal en glad staat, breng je allereerst terug een laag primer aan voor goede hechting van de antifouling. Erna breng je de antifouling zelf aan.
Vooraleer je begint te schilderen plak je de waterlijn af met schilderstape. Neem ook enkele voorzorgsmaatregelen om jezelf te beschermen tijdens het schilderen. Bescherm jezelf door het dragen van een mondmasker en handschoenen. Een schilderpakje of werkoveral is ook aangeraden. Roer de pot antifouling/primer ook altijd eens goed door vooraleer je effectief begint te schilderen!
Het aanbrengen van de primer en antifouling doe je via een verfroller of kwast. Per 9m2 heb je ongeveer 1liter verf nodig voor een voldoende dekking te verzekeren. Werk per zone op de boot de schilderwerken af en breng de verf gelijkmatig aan. Na het aanbrengen van een eerste laag, kan je een tweede laag aanbrengen. De droogtijd en verwerktemperatuur van de antifouling / primer hangt af van merk tot merk, deze wordt ook steeds op de pot zelf vermeld. Vaak moet de eerste laag antifouling aangebracht worden in een nog semi-natte laag primer voor een optimale hechting. Kijk hiervoor ook de instructies op de pot primer na. Verwijder ook steeds na het aanbrengen van een laag verf de schilderstape, als die te lang blijft hangen en wak wordt (door dauw/regen) kan het verwijderen van de tape zeer moeilijk worden.
Van zodra de tweede laag antifouling helemaal is uitgehard, kan de boot in het water gezet worden. Bij bepaalde merken kan de boot slechts enkele dagen geschilderd blijven staan en moet die snel na aanbrengen terug te water.
1 REACTIE
[…] onderwaterschip van de boot vergt de nodige aandacht. Dit kan je nalezen in ons artikel over antifouling. Je kan deze werken uitbesteden of zelf uitvoeren. De onderhoudsproducten om deze werken zelf uit […]
Reacties zijn gesloten.