Een Epirb (Emergency Position Indicating Radio Beacon) of PLB (Personal Locator Beacon) wordt aanbevolen voor wie dobbert in zone 4 en is verplicht volgens de Belgische wetgeving voor wie zone 5 binnenvaart.
Beide toestellen zijn een effectieve manier om ingeval van nood de omgeving en de veiligheidsdiensten te verwittigen. Ze zenden uit op 406MHz waarmee de SAR (Search and Rescue) diensten snel en efficiënt het slachtoffer kunnen identificeren en vooral lokaliseren via de ingebouwde GPS-functie.
Ben je regelmatig buiten het bereik van VHF signalen, dan kan een EPIRB of PLB het verschil zijn tussen een ongeval overleven of net niet.
Welke moet ik kopen?
EPIRBs en PLB’s zijn vandaag verkrijgbaar met twee frequenties: het noodsein wordt uitgezonden op 406MHz en alarmeren de SAR diensten. De frequentie 121.5MHz stuurt SAR diensten die dichterbij gemakkelijker naar de juiste locatie van het schip of persoon in nood. Let op: Beide toestellen dienen een nieuwe batterij te krijgen na zo’n 5 jaar om hun werking te garanderen
EPRIB
De Epirb is via een MMSI nummer gekoppeld aan de boot. Het signaal dat bij activatie verstuurd wordt toont dus de locatie van het toestel zelf. Je kan het meenemen op een reddingvlot.
Er zijn twee types: de bij nood manueel te activeren EPRIB, die zich meestal binnen in de kajuit bevindt en de automatische, die bij aanraking met water (zinken) automatisch het noodsignaal gaat versturen.
’s Nachts zijn ze ook zichtbaar via een fel flikkerlicht.
De Epirb wordt opgenomen in de radiovergunning van het schip. Ze draagt hetzelfde Maritime Mobile Service Identification nummer dat in de DSC-marifoon bij registratie meekrijgen. Voor België begint dit cijfer met 2005 gevolgt door 6 extra cijfers, 9 in totaal. Heb je een Epirb, zorg dan dat je zeker een GMDSS Short Range Certificate kan voorleggen. Een dagopleiding is verplicht om aan een examen aan het BIPT te mogen deelnemen. De Vlaamse Vaarschool biedt hiervoor een geoptimaliseerde cursus aan.
PLB
Het alternatief is een 406 MHz Personal Locator Beacon (PLB). Je kan zeggen dat dit een persoonlijke EPRIB is. DE PLB moet je registreren op een individu en niet op een boot. Een PLB moet altijd manueel geactiveerd worden en de antenne moet in de juist stand gehouden worden. Een bewusteloze drenkeling heeft er dus niets aan. PLB’s zijn verkrijgbaar met of zonder GPS signaal. Kies dus steeds een met een geïntegreerde GPS. De batterij houdt slechts max. 24 uur stand. Een PLB moet je dus steeds bij hebben en is een goede keuzen voor brandingsporten en kleinere boten. Je kan ze ook op land gebruiken. Je kan ze in de reddingsvest stoppen als je steeds je vest draagt.
Vergeet zeker je PLB niet te registreren.
Kiezen tussen EPIRB en PLB:
EPIRB
- gekoppeld aan een schip
- groter dan een PLB
- maakt deel uit van het GMDSS systeem
- Drijft automatisch met antenne verticaal boven water
- Activatie manueel of automatisch
- Duurzaamheid batterij: min. 24 uur PLB tegenover min. 48 uur EPIRB
- manuele activatie of automatisch bij watercontact
- Vals alarm? Verwittig de kustwacht of MRCC
PLB
- Geregistreerd aan een persoon
- Voor land en op zee
- Maakt geen deel uit van het GMDSS-systeem
- Drijft niet
- Antenne moet manueel verticaal gehouden worden
- Manuele activatie
- Vals Alarm? onmiddellijk de RCC of MRCC verwittigen – afhankelijk van waar men zich bevindt.
Je kan zowel een EPIRB aan boord hebben als een PLB per persoon. Beide producten dienen geregistreerd te worden. Hoe en wat je juist in werking stellen kan je leren tijdens de cursus GMDSS src van de Vlaamse Vaarschool.