Ervaringsattest als uitzondering op de verplichting van het vaarbewijs
Het algemeen stuurbrevet is vanaf 1 januari 2022 verplicht voor alle bestuurders van boten langer dan 15m en alle boten die sneller kunnen varen dan 20km/u op motor. Personen die aan enkele voorwaarden voldoen (zie verder), kunnen een ervaringsattest bekomen na het volgen van een theoretische cursus (duur: 1 dag van 8u).
Met dit ervaringsattest ben je vrijgesteld van de verplichting om het vaarbewijs “algemeen stuurbrevet” te hebben. Daar waar een algemeen stuurbrevet onbeperkt geldig is in tijd, is het ervaringattest slechts 3 jaar geldig. Na 3 jaar moet opnieuw de theoretische opfriscursus gevolgd worden. Je kan met het ervaringsattest ook geen ICC aanvragen, wat wel lukt met een algemeen stuurbrevet.
Inhoud heropfrissingcursus
Op deze dagcursus krijg je op 8u alle noodzakelijke info uitgelegd. Je krijgt informatie over navigatie methodes, de geldende vaarreglementen en informatie over veiligheid aan boord. De exacte inhoud moet nog worden gefinaliseerd door de wetgever. Na het volgend van de cursus krijg je een attest van deelname. De vaarscholen die deze opleidingen (mogen) aanbieden kan je hier terugvinden.
Toelatingsvoorwaarden FOD Mobiliteit om in aanmerking te komen voor een ervaringsattest:
1. De aanvrager moet beschikken over een medisch attest dat maximaal drie maanden oud is. Hieruit moet blijken dat de aanvrager een medisch onderzoek heeft ondergaan en geschikt is bevonden. (Het gaat over het zicht, het gehoor en de algemene lichamelijke conditie). Download hier het in te vullen medisch attest.
2. De aanvrager moet op 04 juli 2019 minstens 16 jaar oud zijn.
3. De aanvrager moet kunnen aantonen dat hij praktijkervaring heeft op zee. Deze kan u bekomen bij uw federatie, jachthaven of vaarschool. Dit doe je door dit formulier te laten ondertekenen:
4. De aanvrager moet een opfrissingscursus volgen die minstens 8 uur duurt en op het eind deelnemen aan een niet-bindende test over de geziene leerstof.
5. De aanvraag om in dit systeem te stappen moet gedaan worden voor 21.12.2023
Denk jij bij je veiligheidsbriefing aan je roer en -installatie?
Het regelmatig controleren van je roer, helmstok en stuurwiel is een van de allerbelangrijkste zaken om je veiligheid op zee te garanderen, nog vóór het vast want en de motor. Zonder roerblad ben je compleet stuurloos. Wie het ooit meegemaakt heeft weet dat het geen pretje is: wachten op hulpdiensten, sleep, kraan verzekering, een nieuw roerblad laten maken…
Tip: Bij het geringste teken dat je iets abnormaals voelt aan het roer, start je de inspectie en onderzoek.
Maar hoe controleer je de goede werking van dit systeem?
Het externe gedeelte zoals het roerblad en helmstok is toegankelijk maar ook zeer kwetsbaar. De schroeven die alles op zijn plaats houden mogen geen speling tonen en ook de roerkoning moet op slijtage geïnspecteerd worden op speling. Grijp daarom elke gelegenheid om je roerblad visueel en structureel te inspecteren.
Controle helmstok
Grijp je helmstok vast en wrik. Er mag geen speling zijn tussen de helmstok en het roerblad als de boot uit het water is. Controleer of er geen speling is tussen de helmstok en het roerblad wanneer de boot is aangemeerd of uit het water is. De geringste speling kan zware gevolgen hebben voor het stuurplezier en -gevoel. Het is mogelijks een teken dat er schade in het stuursysteem is.Het roerblad bij elke gelegenheid inspecteren op zachte plekken, haarscheurtjes en insijpeling. Het roerblad kan water vasthouden en daardoor van binnenuit delamineren. Draait het roer soepel?
Als de boot uit het water en droog is, herstelt u gaatjes en scheuren met een epoxy filler. Zorg dat het oppervlakte en het profiel bewaard blijft. Schilder kwistig met de beschermende verf. Vergeet ook de bovenkant van het blad en de onderkant van de roerkoning niet. Deze plaatsen worden vaak verwaarloosd. Is er een lek in of aan de as? Ideaal om dit nu te (laten) herstellen. Zit er speling op de lagers, is er slijt: twijfel niet om een vakman in te schakelen. Hij of zij kan advies geven of actie nodig is of niet.
Verzorg je helmstok steeds, zodat deze stevig blijft. Als een schroef of de stok breekt op een cruciaal moment kan het een dure gebeurtenis worden. De helmstok is toch je voeling met het water.
Controle stuurwiel
Ook een stuurwiel moet gecontroleerd worden. Vertonen de kabels en het kwadrant slijtage? Is de smering nog voldoende?Schade is nooit volledig uit te sluiten. Hoe beter je het systeem kent, hoe beter je voorbereid bent op een onverwacht gebeuren? Een stuurwiel heeft steeds een noodhelmstok. Zorg dat je de plaats goed kent en hij gemakkelijk bereikbaar is. Dus niet helemaal onderaan in de bakskist. Leer hoe je deze noodsturing bedient.
Om het grootzeil te trimmen zijn er verschillende oplossing bedacht. Het German Sheet systeem is een van de mogelijkheden. Wat is het en hoe zit dat nu precies in elkaar? Wat zijn de voordelen en ook nadelen?
Het German Sheet systeem werd voor het eerst gebruikt in de German Admiral’s Cup, waarna in Europa de naam is blijven hangen. Over de Atlantische Oceaan wordt deze constructie ook ‘American Mainsheet System’ genoemd.
Het german sheet systeem zelf
Op het dek onder de giek is er een blok – niet altijd verbonden aan een traveler – met een 2:1 ratio. De (grootschoot)lijnen lopen langs beide kanten naar achter en worden vandaar aan loef of lij bedient en getrimd. Meestal lopen ze naar een winch op elke kant van de boot. Het German Sheet systeem komt vaak voor op cruise boten zodat de stuurman gemakkelijk aan beide kanten aan de lijnen kan.
German Sheet systeem in beeld
Het is opletten geblazen dat er aan elke kant voldoende lijn overblijft om tijdig te kunnen trimmen. Eindeloze loops kunnen deze vervelende situatie verhelpen.
Voordelen german sheet:
– Lage frictie – Minder gewicht aan de giek – Aan elke kant kan (sneller) getrimd worden
Nadelen german sheet:
– Zwaarder werken aan de schoten eventueel met winches. – Veel blokken nodig waar eventueel een kink in het touwwerk kan komen – Meer lijnen op het dek en meer mogelijkheden om erop te staan – Er zijn extra winches nodig – ‘German shit system’ is niet direct een lief koosnaampje
Het systeem heeft dus zijn voordelen en nadelen, voor- en tegenstanders. Vroeger zag men deze set up vooral bij wedstrijdzeilers, maar tegenwoordig leveren meer en meer botenmerken hun cruiser ook aan met dit systeem. Benieuwd om dit eens te testen? De Vlaamse Vaarschool heeft zo’n systeem op hun boten Imke en Korneel. Boek je cursus praktijk en ontdek hoe het werkt en of het iets is voor jouw toekomstige set-up.
Volgens de wet op de pleziervaart die in de zomer van 2019 is verschenen wordt vanaf 01.07.2021 een praktijktest ingevoerd voor de niveaus “Beperkt en Algemeen stuurbrevet” en “Yachtman”. Lees hier hoe de testen er (gaan) uitzien. We stappen dus af van de praktijkervaring en stappen over op een praktijktest
De brevetten worden ook opgesplitst in zeilen en motorboot.We bekomen dus volgende brevetten, met elk hun eigen praktijkexamen:
Algemeen stuurbrevet: zeilen
Algemeen stuubrevet: motorboot
Yachtman: zeilen
Yachtman: motorboot
De Vlaamse Vaarschool is vanaf nu naast een school dus ook een testcentrum! Vanaf juli is het mogelijk om in onze school praktijktesten af te leggen voor de brevetten algemeen stuurbrevet en yachtman.
Tijdens de cursus kustvaart (KV1) kan je een test alg stuurbrevet: motor+zeil afleggen. Tijdens de cursus Zeevaart (KV2) of yachtschipper (KV3) kan je een test yachtman: motor+zeil afleggen. Tijdens de cursussen motorboot en havenmanouvers kan je een test algemeen stuurbrevet: motor afleggen. Alle cursisten die ingeschreven zijn voor 1 van bovenstaande cursussen werden hierover reeds per mail van op de hoogte gesteld. Het scoreformulier voor alle niveaus kan je hier terugvinden.
Je hebt wat ervaring en voelt dat je klaar bent om zelfstandig een boot te huren en besturen.
Niets is avontuurlijker dan die eerste keer alleen op zee. Let daarom op de volgende zaken zodat het avontuur een leuke en blijvende herinnering blijft:
Kies een dag met ideale weer en zeilcondities Volg het weerbericht en hou vooral de windpieken in het oog. Beter nog: kies een zonnige dag met een constante wind van 3 tot 4 Bft. Da’s niet veel, maar ideaal om als skipper je eerste stappen te zetten.
Kies voor de juiste boot Terwijl je leert is een kleinere en een boot die snel reageert gemakkelijker om de dynamiek van het zeilen te begrijpen. Niet te groot maar ook niet te klein. Ga dus niet voor de 45ft om stoer op je Instagram te staan. Een tikkeltje minder mag gerust: een zeilboot met een helmstok heeft je meer gevoel en is makkelijker te controleren. Ga voor 30 – 36ft. Dit soort zeilboten kan een ervaren zeiler makkelijk alleen of met 2 gemakkelijk aan.
Respecteer steeds de giek Bij het gijpen zwiert te giek over. Da’s ok als je dit gecontroleerd kan doen. Het kan fataal aflopen als dit onverwacht gebeurd met een klapgijp. Zorg dus steeds dat je de giek controleert en in het midden plaatst voor je het gijpmanoeuvre uitvoert. Vaar je voor de wind? plaats dan ene bulletalie. Zo zit je veilig en kan je gefocust je zeilvaardigheden verbeteren. Gebruik hier steeds het ‘safety first’ concept.
Neem iemand mee met meer ervaring dan jezelf. Deze vriend of vriendin kan je vaak op fouten wijzen voor het fout loopt. Vergeet niet dat er heel wat op je afkomt en je aan veel zaken moet denken. Wie weet vergeet je wel de stootkussens binnenhalen…
Bekijk nog eens de basis zeiltermen en manoeuvres. Noteer eventueel ene paar zaken en hou het grijp klaar. Eenmaal aan je aangemeerd bent kan je in de plaatselijke bar je woordenschat uitbreiden met ‘meer drank naar deze kant’.
Reef voor alle andere reven Mocht de wind iets toenemen, dan ben je al klaar voor wat er komt en blijf je controle houden over je boot. Schuin hangen kan je nog steeds in de bar en dat doe je toch liever met een voltallige bemanning.
Geniet van deze eerste ervaring. Je zal er enorm veel van opsteken. Ken je tekortkomingen en spijker ze eventueel bij via een extra opleiding met een ervaren zeezeilinstructeur.
Een boot bezitten, het is voor velen een droom om de ultieme vrijheid te ervaren op het water. Er zijn echter heel wat misvatting over wat de kosten zijn bij de aankoop van een boot. Hieronder worden de voornaamste kosten opgelijst.
1. Aankoop van de boot
2. Ligplaats
3. Onderhoud
4. Verzekering
5. Gebruik
1. Aankoop van de boot
De aankoop van een boot zal ongetwijfeld de grootste hap uit uw budget nemen. De aankoopprijs zelf hangt af van verschillende factoren:
De grootte van de boot:
Motorboot of zeilboot
De staat: Nieuw of 2e hands
De (leeftijd van de) bijgeleverde uitrusting
Merk van de boot
Net zoals in de autowereld kan je zo duur gaan als je zelf wilt. Tweedehands start de prijs vanaf een 3.000€, verwacht dan geen kant en klare boot maar een boot met wat (doenbaar) werk aan. Voor 10.000 à 15.000€ heb je een tweedehands vaarklare zeilboot van +/- 8 à 9.5m.
Belangrijke aandachtspunten bij de aankoop:
Staat van de motor
Staat van de zeilen
Algemene staat romp
De zeilen en motor zijn de duurste onderdelen aan boord, controleer dit dus grondig voor de boot effectief aan te kopen. Voor zeilboten is het ook wenselijke de verstaging te controleren op sleet. Deze wordt bij voorkeur om de 10 (intensieve zeilers) à 15 jaar te vervangen.
Tot slot moet de boot ook voldoen aan de wettelijke verplichtingen qua uitrusting. Koop je de boot tweedehands is de kans groot dat het grootste deel van deze uitrusting reeds aan boord ligt.
2. De ligplaats in de haven
Jachthaven Nieuwpoort: VYN
Een boot kan je niet zoals de wagen overal “even parkeren”. In bijna alle gevallen zal de boot ergens gestald worden op een terrein of op een ligplaats in de haven.
Bij aankoop van trailerbare boot kan je de kost van een ligplaats uitsparen door de boot telkens uit te halen via de trailerhelling. Een nadeel hiervan is dat je op veel plaatsen gebonden bent aan het getij en dat je de plaats moet hebben om de boot (thuis) te stallen.
Gemiddeld kost een ligplaats in de haven jaarlijks tussen de 1000€ en 2500€ per jaar, afhankelijk van de grootte van de boot en wat er met de boot gebeurt in de winter (blijft in het water of stalling op het droogdok). Gemiddeld komt de prijs op een jaar neer op een 1500€/jaar, dit is voor een winter- en zomerseizoen. Hieronder vind je een prijsindexatie op basis van de prijzen van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort voor een 7maand durend zomerseizoen.
Boten 8-10m betalen voor een zomerseizoen (1 april – 30 oktober)
Prijzen voor boten 8-10m
Boten 11m-15m betalen voor een zomerseizoen (1 april – 30oktober)
Prijzen voor boten 11-15m
In verschillende havens betaal je het eerste jaar nog een eenmalige kost om toe te treden in de club. Je kan de prijs voor een ligplaats simuleren via de tool op de website van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort:https://www.vynieuwpoort.be/nl/prijzen
3. Onderhoud
1. Onderwaterschip
Het onderwaterschip van de boot vergt de nodige aandacht. Dit kan je nalezen in ons artikel over antifouling. Je kan deze werken uitbesteden of zelf uitvoeren. De onderhoudsproducten om deze werken zelf uit te voeren kosten gemiddeld 250€. De benodigde hoeveelheid onderhoudsproducten hangt af van de grootte van het onderwaterschip. Laat je de werkuren uitvoeren door een vakman, zal je daarboven nog zijn uurloon moeten betalen.
2. Motor
Een jaarlijks nazicht van de motor door een vakman is wenselijk om de betrouwbaarheid van de motor hoog te houden. Oudere motoren zijn relatief gemakkelijk zelf te onderhouden. Dit staat ook uitgebreid beschreven in het handboek Leidraad voor de Yachtman. Je kan het hoofdstuk over motoren hier gratis downloaden. Daarnaast moeten ook de anodes van de boot vervangen worden, bij voorkeur gebeurt dit jaarlijks.
Gemiddelde kost motoronderhoud: 300€
4. Verzekering
Net zoals de auto, moet je jouw boot verzekering voor burgelijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen voor opvarenden. Ook hier kun je gaan voor een full optie omnium verzekering of een basis verzekering en zal de prijs afhankelijk zijn de waarde van het schip.
Gemiddelde verzekeringskost: 250€
5. Gebruik
Als de boot aangemeerd ligt, verbruikt ze elektriciteit om de batterijen op te laden. De kosten zitten vaak niet inbegrepen in de kostprijs van de ligplaatsen. Als uw batterijen nog in goede staat zijn, moet je rekenen op een 15€/jaar. Als je naast het laden van de batterijen de boot nog elektrisch verwarmd loopt de elektriciteitsrekening snel op!
Naast het elektriciteitsverbruik, wordt er ook vaak water afgenomen in de haven om de boot te reinigen na gebruik. In de Vlaamse Yachthaven NIeuwpoort is deze kost inbegrepen in de ligpaats prijs.
Een scheepsmotor verbruikt brandstof. Vooral voor motorboten is dit een niet kost die men niet uit het oog mag verliezen. Voor zeilboten mag je een gemiddeld verbruik rekenen van 60 à 70 liter per jaar. Dit is uiteraard afhankelijk van hoe vaak je op motor moet varen en hoe vaak je uitvaart. Voor motorboten bepaalt de vaarsnelheid het verbruik, dit ga je best eens na per vaardag.
6. Besluit:
Als we alle kosten optellen komen we gemiddeld op een 2415€/ jaarlijkse kost. Als gemiddeld beschouwen we een zeilboot van 9m lengte. Voor motorboten dien je maandelijks nog een extra brandstofkost te rekenen. Dit komt neer op een 201.25€/maand.
Is een boot bezitten dus onbetaalbaar? Nee! Is het spot goedkoop? Ook niet, maar het is wel goedkoper dan iedereen denkt!
Heb je nog specifieke vragen over een ligplaats in de haven? Contacteer ons even op info@vynieuwpoort.be. Zien we je binnenkort in de haven?
Of je nu een boot chartert of een lange tocht plant, het is een goed idee om te weten wanneer jouw uitgekozen regio de grootste kans op perfecte weersomstandigheden heeft. De cursus Yachtman leert je de basiskennis om de meteo te leren interpreteren.
Een zeilseizoen staat voor ‘best mogelijke weersituaties zonder verrassingen’ om te varen, wat niet wil zeggen dat je er blindelings mag op vertrouwen. Altijd de weersvoorspellingen in de gaten houden en als schipper voor jouw boot het beste tijdstip bepalen.
We hebben de verschillende regio’s even op een rijtje gezet:
Zeilseizoen per locatie
Regio
Zeilseizoen
Orkaanseizoen
Middellandse
begin april – eind oktober
–
Croatië
begin mei – eind september
–
Noordzee
begin april tot eind september
–
Baltische
eind mei – begin september
–
Noordelijke Atlantische
midden november – eind februari
begin juni – eind november
Caribische
begin mei tot ein juli en van november tot februari
begin juli tot eind november
British Virgin Islands
midden april tot eind juni en van november tot februari
begin juni tot eind november
Florida
begin mei tot eind juli
juli – september
Golf van Californië
januari tot maart
begin augustus – eind september
San Francisco Baai
september tot november
–
Noord-west Pacific (Stille Oceaan)
mei – oktober
juli – december
Noord-Oost Pacific (Stille Oceaan)
mei – oktober
juni – oktober
Zuid-Pacific (Stille Oceaan)
mei – oktober
november – maart
Frans-Polynesië
mei – oktober
november – maart
Australië
mei – oktober
begin november – eind april
Nieuw Zeeland
mei – oktober
–
Noord-Indische
midden december – eind februari
maart – november
Zuid-Indische
midden april – midden november
midden november – begin april
Thailand
november – april
juni – oktober
We gaan in een volgend bericht dieper in op de meest favoriete locaties.
Wij vernemen via BIPT dat de geldigheid van uw attest van de gevolgde les GMDSS-SRC met 1 jaar werd verlengd door BIPT. Zicht op organisatie van nieuwe lessen SRC, blijft voorlopig onzeker.
Het examencentrum is terug geopend sinds maart ’21 en heeft extra capaciteit om een moment in te plannen. Er zijn blijkbaar nog heel veel beschikbaarheden om examen VHF en SRC af te leggen! Leg dus asap uw examen af en behaal uw radiobrevet! Inschrijven doe je door te mailen naar: examen@bipt.be met je naam, voornaam, (post)adres, telefoonnummer alsook een kopie van beide zijden van je identiteitskaart en een foto in het formaat van een pasfoto (op witte achtergrond). Het inschrijfgeld van het bedraagt 32.03€.
Opgelet: voor SRC brevet moet je zowel VHF als SRC afleggen! Voor het examen VHF afzonderlijk is er geen lesattest nodig, voor SRC wel. Het SRC brevet is verplicht wanneer er een DSC knop op uw radio aanwezig is.
Geslagen touw: kan uit plantaardige- of synthetische vezels bestaan.
Hoofdzakelijk gebruikt als landvasten bij het afmeren; deze vertonen enige rek.
geslagen touw
Gevlochten touw: bestaat uit synthetische vezels ze hebben een kern en een mantel (ter bescherming). Ze hebben weinig rek.
gevlochten touw
Knopen
Mastworp
Om een touw vast te maken op een vast voorwerp of een rondhout waar men met een lijn omheen kan, zoals de reling, scepters, handvasten, steunen, enz. Die knoop kan gemakkelijk los gemaakt worden. De mastworp is ideaal om stootkussens aan de reling vast te maken, eventueel met slipsteek, zodat hij gemakkelijk en vlug kan losgetrokken worden.
Paalsteek
Om in het eind van een touw een oog te maken dat niet kan dichtschuiven.
Men kan volgend ezelbruggetje gebruiken om de paalssteek te maken: ” Men maakt eerst een vijver ( de lus) aan het vaste eind van het touw en “een slang” die het vrije eind representeert. ” De slang komt uit de vijver, gaat achter de boom en terug in de vijver”.
Klampsteek
Onze boot beschouwen we vaak als ons extra “kindje”. We willen dus zeker niet dat deze los ligt of los komt aan de steiger. Een klampsteek biedt hier de oplossing! De figuur hieronder illustreert de uit te voeren handelingen.
Platte knoop en de schootsteek
Beide knopen dienen om twee touwen met elkaar te verbinden, maw om een lijn te verlengen. De platte knoop wordt gebruikt om 2 touwen van gelijke dikte aan elkaar te knopen. De schootsteek wordt gebruikt wanneer beide touwen niet dezelfde dikte hebben, en deze verbonden moeten worden.
Platte knoopSchootsteek
Opschieten van touwen
Wanneer een op te schieten touw aan een kant vastzit of er een sluiting aan vastzit begint men vanaf daar het touw op te schieten zoals hieronder aangegeven op de figuur. Bij een geslagen touw mogen er geen 8-vorige lussen gevormd worden. Bij een gevlochten touw dient dit wel te gebeuren via 8-vormige lussen.
Methode om een geslagen touw op te schietenMethode om een gevlochten touw op te schiten. Afwerking is dezelfde als hierboven punt 4. en 5.
In de winterperiode is het aangeraden om de boot op het droge te stallen om deze te laten uitdrogen en het onderwaterschip te behandelen met antifouling voor het volgende zomerseizoen.
Waarom is het belangrijk antifouling op de boot te zetten?
Wanneer een boot in het water ligt, treedt er aangroei op van organismen (wieren, mossels, kokkels,…), aan het onderwaterschip. Dit geeft een negatief effect op de vaareigenschappen van de boot, ze wordt zo o.a. trager en verbruikt meer brandstof wanneer ze op motor vaart. Om deze aangroei te beperken dien je antifouling aan te brengen op het onderwaterschip. De antifouling zorgt ervoor dat de organismen zich niet/ in mindere mate kunnen vasthechten aan de romp. Ze bevatten een mix van aangroeiwerende middelen en biociden.
Rechts: aangroei op onderwaterschip , Links: onderwaterschip na reiniging met hogedruk
Soorten antifouling
De harde antifouling wordt voornamelijk gebruikt op schepen die snel varen of voor droogvallende schepen. Deze soort antifouling vormt een harde, overschilderbare verflaag die niet uit zich zelf verdwijnt tijdens het varen.
De zachte antifouling wordt ook zelfslijpende antifouling genoemd: Tijdens het varen “slijt” deze antifouling continue een dun laagje af door de wrijving van de boot met het water. Aan het einde van het seizoen is het dus mogelijk dat deze antifouling grotendeels verdwenen is. Wanneer je deze soort gebruikt, dien je dus jaarlijks het onderwaterschip te controleren en een nieuwe laag zelfslijpende antifouling te zetten indien nodig. Als je deze antifouling op een snelle motorboot zou zetten, zou de antifouling door de grote snelheid van de boot zeer snel afslijten.
Je kan door deze eenvoudige test kijken of er zelfslijpende of harde antifouling op uw boot is aangebracht: Wrijf met een natte doek over de antifouling. Als de antifouling licht afgaat op de doek is het zachte antifouling, komt er niets af, is het een harde antifouling.
Aanbrengen van antifouling
Eerst en vooral moet het onderwaterschip
geïnspecteerd worden. Is de vorige laag antifouling nog in tact, dan volstaat
het opschuren van de bestaande laag antifouling. Zitten er loszittende stukken
verf, dienen die eerst verwijderd te worden d.m.v. hogedrukspuit, een krabber
of schuurmachine. Scheuren of gaten in de romp moeten ook eerst gerepareerd
worden vooor de schilderswerken te starten. Na de reparatie moet op die plaats
eerst terug primer aangebracht worden vooraleer antifouling aan te brengen.
Draag tijdens het schuren steeds een mondmasker, antifouling is een giftig
goedje!
Je kan na enkele jaren de romp ook eens volledig “kaal” zetten. Hier schuur je alle vorige lagen antifouling en primer weg met een schuurmachine. Als de romp volledig kaal en glad staat, breng je allereerst terug een laag primer aan voor goede hechting van de antifouling. Erna breng je de antifouling zelf aan.
Vooraleer je begint te schilderen
plak je de waterlijn af met schilderstape. Neem ook enkele voorzorgsmaatregelen
om jezelf te beschermen tijdens het schilderen. Bescherm jezelf door het dragen
van een mondmasker en handschoenen. Een schilderpakje of werkoveral is ook
aangeraden. Roer de pot antifouling/primer ook altijd eens goed door vooraleer
je effectief begint te schilderen!
Verse laag antifouling aangebracht, boot is klaar voor tewaterlating
Het aanbrengen van de
primer en antifouling doe je via een verfroller of kwast. Per 9m2 heb je
ongeveer 1liter verf nodig voor een voldoende dekking te verzekeren. Werk per
zone op de boot de schilderwerken af en breng de verf gelijkmatig aan. Na het
aanbrengen van een eerste laag, kan je een tweede laag aanbrengen. De droogtijd
en verwerktemperatuur van de antifouling / primer hangt af van merk tot merk,
deze wordt ook steeds op de pot zelf vermeld. Vaak moet de eerste laag
antifouling aangebracht worden in een nog semi-natte laag primer voor een
optimale hechting. Kijk hiervoor ook de instructies op de pot primer na. Verwijder
ook steeds na het aanbrengen van een laag verf de schilderstape, als die te
lang blijft hangen en wak wordt (door dauw/regen) kan het verwijderen van de
tape zeer moeilijk worden.
Van zodra de tweede laag
antifouling helemaal is uitgehard, kan de boot in het water gezet worden. Bij
bepaalde merken kan de boot slechts enkele dagen geschilderd blijven staan en
moet die snel na aanbrengen terug te water.
Een Epirb (Emergency Position Indicating Radio Beacon) of PLB (Personal Locator Beacon) wordt aanbevolen voor wie dobbert in zone 4 en is verplicht volgens de Belgische wetgeving voor wie zone 5 binnenvaart.
Beide toestellen zijn een effectieve manier om ingeval van nood de omgeving en de veiligheidsdiensten te verwittigen. Ze zenden uit op 406MHz waarmee de SAR (Search and Rescue) diensten snel en efficiënt het slachtoffer kunnen identificeren en vooral lokaliseren via de ingebouwde GPS-functie.
Ben je regelmatig buiten het bereik van VHF signalen, dan kan een EPIRB of PLB het verschil zijn tussen een ongeval overleven of net niet.
Welke moet ik kopen?
EPIRBs en PLB’s zijn vandaag verkrijgbaar met twee frequenties: het noodsein wordt uitgezonden op 406MHz en alarmeren de SAR diensten. De frequentie 121.5MHz stuurt SAR diensten die dichterbij gemakkelijker naar de juiste locatie van het schip of persoon in nood. Let op: Beide toestellen dienen een nieuwe batterij te krijgen na zo’n 5 jaar om hun werking te garanderen
EPRIB
De Epirb is via een MMSI nummer gekoppeld aan de boot. Het signaal dat bij activatie verstuurd wordt toont dus de locatie van het toestel zelf. Je kan het meenemen op een reddingvlot.
Er zijn twee types: de bij nood manueel te activeren EPRIB, die zich meestal binnen in de kajuit bevindt en de automatische, die bij aanraking met water (zinken) automatisch het noodsignaal gaat versturen. ’s Nachts zijn ze ook zichtbaar via een fel flikkerlicht. De Epirb wordt opgenomen in de radiovergunning van het schip. Ze draagt hetzelfde Maritime Mobile Service Identification nummer dat in de DSC-marifoon bij registratie meekrijgen. Voor België begint dit cijfer met 2005 gevolgt door 6 extra cijfers, 9 in totaal. Heb je een Epirb, zorg dan dat je zeker een GMDSS Short Range Certificate kan voorleggen. Een dagopleiding is verplicht om aan een examen aan het BIPT te mogen deelnemen. De Vlaamse Vaarschool biedt hiervoor een geoptimaliseerde cursus aan.
PLB
Het alternatief is een 406 MHz Personal Locator Beacon (PLB). Je kan zeggen dat dit een persoonlijke EPRIB is. DE PLB moet je registreren op een individu en niet op een boot. Een PLB moet altijd manueel geactiveerd worden en de antenne moet in de juist stand gehouden worden. Een bewusteloze drenkeling heeft er dus niets aan. PLB’s zijn verkrijgbaar met of zonder GPS signaal. Kies dus steeds een met een geïntegreerde GPS. De batterij houdt slechts max. 24 uur stand. Een PLB moet je dus steeds bij hebben en is een goede keuzen voor brandingsporten en kleinere boten. Je kan ze ook op land gebruiken. Je kan ze in de reddingsvest stoppen als je steeds je vest draagt. Vergeet zeker je PLB niet te registreren.
Kiezen tussen EPIRB en PLB:
EPIRB
gekoppeld aan een schip
groter dan een PLB
maakt deel uit van het GMDSS systeem
Drijft automatisch met antenne verticaal boven water
Activatie manueel of automatisch
Duurzaamheid batterij: min. 24 uur PLB tegenover min. 48 uur EPIRB
manuele activatie of automatisch bij watercontact
Vals alarm? Verwittig de kustwacht of MRCC
PLB
Geregistreerd aan een persoon
Voor land en op zee
Maakt geen deel uit van het GMDSS-systeem
Drijft niet
Antenne moet manueel verticaal gehouden worden
Manuele activatie
Vals Alarm? onmiddellijk de RCC of MRCC verwittigen – afhankelijk van waar men zich bevindt.
Je kan zowel een EPIRB aan boord hebben als een PLB per persoon. Beide producten dienen geregistreerd te worden. Hoe en wat je juist in werking stellen kan je leren tijdens de cursus GMDSS src van de Vlaamse Vaarschool.
Elke zeilboot verdient het om met mooi onderhouden zeilen op het water te mogen uitblinken. Een optimale conditie van de zeilen, zorgt langer voor een prima zeilervaring. Omdat we je als skipper en crew graag vele uren op het water zien, geven we graag deze tips voor een langere levensduur van uw zeilen.
Tijdens de winter
Net zoals de boot zelf, hunkeren ook je zeilen naar een onderhoudsbeurt. Draag je tijdens de niet-actieve maanden goed zorg voor je zeilen, dan ga je zorgeloos een mooi zeilseizoen tegemoet.Spoel je zeilen overvloedig en verwijder vuil en vlekken. Nooit nat opbergen, dus goed laten drogen!
1. Controleer het zeil op beschadigingen aan de contactvlakken en aan de naden. Zo nodig (laten) herstellen.
2. Is het zeil goed droog, dan bewaar je het zeil liggend en op een droge plaats.
3. Tijdens de winter kan een professionele zeilmaker de zeilen grondig nakijken. Hij kan mogelijke problemen voortijdig opsporen en herstellingen voorstellen, de zeilen droog stockeren en ze eventueel na de winter terug op de boot plaatsen.
4. Geen perfect zeil zonder een uitstekende verstaging. We raden met nadruk aan om de verstaging jaarlijks grondig te (laten) controleren.
Tijdens het zeilseizoen
Je zeilen in volle glorie aan de zee tonen is het opzet. Alleen dien je wel op enkele punten je aandacht te vestigen zowel voor het hijsen als tijdens het zeilen. Volg onze tips!
Voor je gaat zeilen
1. Zorg ervoor dat alle scherpe delen waar het zeil mee in contact zou kunnen komen beschermd zijn. Een verstopte splitpen kan je zeil ernstig schade berokkenen. Let dus op dat elke splitpen en borgring aan relingen of wantspanners en de uiteinden van de zalingen goed afgeschermd worden.
2. Markeer waar het zeil de zalingen raakt en voorzie hier een beschermstuk.
3. Indien je een doorgelat grootzeil hebt kan je de vlakken waar het zeil de verstaging raakt ook best laten versterken.
Tijdens het zeilen
1. Gebruik net voldoende spanning op onderlijk en voorlijk.
2. Verstel de reguleerlijn van het achterlijk om teveel spanning weg te nemen of om een trillend achterlijk te voorkomen.
3. Probeer het klapperen van de zeilen zoveel mogelijk te beperken. Het in – en uitrollen van de genua die je dus best op ruime koersen met net voldoende druk in het zeil.
4. Inspecteer visueel de zeilen op (wrijf)schade en loskomende naden.
Na het zeilen
Voorkom blootstelling aan UV en laat de zeilen niet onder spanning staan. Genua
Heb je een rolgenua met UV bescherming? Deze kan je opgerold op de boot laten. Vergeet hier niet de spanning van het voorlijk te halen.
Geen UV bescherming? Ook dan kan je deze opgerold op de boot laten, als je er een hoes over trekt. Ook hier de spanning van het voorlijk halen en de hoes goed strak rond het zeil trekken om een klapperende hoes te voorkomen (voorkom slijtage aan het zeil en hoes).
Geen UV bescherming of hoes? Dan haal je het zeil af en plooi je het netjes op. Wissel de plaats waar je plooit steeds af om geen blijvende kreuken te krijgen.
Grootzeil
1. De spanning van het onderlijk halen.
2. Opplooien op de giek als je een beschermhoes hebt.
3. Heb je geen beschermhoes? Dan haal je het zeil af en plooi je het netjes op. Wissel de plaats waar je plooit steeds af om geen blijvende kreuken te krijgen.
Met deze vakkundige tips heb je steeds de wind in de zeilen!