ADDENDUM MOTOREN

In de watersport worden veelal dieselmotoren gebruikt omwille van hun zuinig verbruik en grotere veiligheid van diesel aan boord. Er bestaan echter nogal wat benzinemotoren voor snelle, krachtige vaartuigen. Motorboten, zoals bij waterskiën, die vooral gebouwd zijn voor snelheid zijn heel dikwijls voorzien van krachtige benzinemotoren. Belangrijke merken zijn bv Mercruiser, Volvo Penta, Mercury ……. Ook zijn de buitenboordmodellen meestal benzineversies.

Buiten het feit dat beide motoren voor andere brandstof voorzien zijn is vooral de ontsteking het grote verschil.

Dieselmotoren

Dieselmotor

Bij dieselmotoren wordt de lucht in de cilinder onder druk gezet waardoor grote hitte ontstaat. In die hete ruimte wordt door een verstuiver een kleine hoeveelheid diesel gespoten. Door de hitte ontbrandt dit mengsel spontaan. Aan deze explosie komt geen elektriciteit te pas. Voor de pleziervaart gaat het om viertakt.

 Verstuiver

Voor- en nadelen:

Dieselmotoren zijn van bij de ontdekking van de ontploffingsmotoren zuiniger gebleken. Ze zijn bovendien minder onderhoudsgevoelig, hebben een groter koppel en ze stoten minder CO2 uit.

Diesel is een vloeistof die moeilijker ontbrandt waardoor veiliger.

Ze zijn zwaarder dan benzinemotoren en ze trillen meer. Meestal zijn ze ook duurder in aankoop.

Benzinemotoren

Bij dit type van motoren wordt in de cilinder een delicaat mengsel gemaakt van lucht en de net gepaste hoeveelheid benzine. Door een kleine vonk, teweeggebracht door een ontstekingskaars (bougie in de volksmond) wordt dit mengsel op het juiste ogenblik tot ontploffing gebracht. Een benzinemotor heeft elektriciteit nodig om te werken. Omwille van milieunormen gaat het meestal over viertaktmotoren. Er zijn nog steeds tweetaktmotoren in omloop maar die hebben een minder zuivere verbranding.

Voor- en nadelen:

Ze zijn meestal krachtiger en vinniger dan dieselversies. Ze zijn lichter en goedkoper.

Ze verbruiken duidelijk meer dan de dieselversie. Zijn wat onderhoudsgevoeliger want elektriciteit (nodig voor de werking) en een vochtige omgeving zijn niet altijd beste vrienden.

Benzine is een gevaarlijke brandstof. Bij lekkage kan makkelijk een explosie plaatsvinden.

Ontstekingskaarsen (bougies) met rechts de kleine ruimte waar de vonk wordt gemaakt die voor de explosie van het benzinemengsel zal zorgen.

ADDENDUM COMMUNICATIE ALGEMEEN STUURBREVET

BEPERKT STUURBREVET

Pleziervaart heeft niet dezelfde behoefte aan communicatie als beroepsvaart maar toch is het zeer nuttig en soms verplicht om berichten te kunnen ontvangen en verzenden. Een marifoon of VHF – radiotoestel aan boord is verplicht op de binnenwateren als het vaartuig langer is dan 7m.

Met het oog op de veiligheid op het water is het belangrijk informatie met betrekking tot de meteo, de scheepvaart, bijzondere gevaren of situaties te delen of te kunnen communiceren met bruggen, sluizen, verkeersbegeleidingssystemen en andere schepen binnen het bereik van de je radio.

Aan het gebruik van een marifoon of scheepsradio zijn echter een aantal voorwaarden gebonden.

  • Als je die wil installeren moet je beschikken over een radiovergunning. Die wordt in België afgeleverd door het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie).
  • Als je die wil gebruiken moet je een beperkt certificaat radiotelefonist voor scheepsstations (Basis en binnenwateren).

Met die marifoon kan je radiofonisch contacten hebben met schepen, radiostations of kunstwerken (Bruggen, sluizen…) binnen het bereik van je toestel dat op hoog vermogen zowat 50 kilometer zal bedragen. Voor gebruik op de binnenwateren zijn de radio’s voor de meeste radiokanalen beperkt in hun zendvermogen waardoor het gebruik snel beperkt is tot 15 kilometer.

Je radio zal veiligheidshalve op kanaal 10 staan. Voor bruggen en sluizen gebruiken we 18,20 of 22.

ALGEMEEN STUURBREVET

Een marifoon of VHF – radiotoestel aan boord is verplicht op de binnenwateren als het vaartuig langer is dan 7m. Ook op zee zijn de meeste vaartuigen verplicht radio aan boord te hebben. Uitvaren zonder scheepsradio is echter nooit een goed idee.

Met het oog op de veiligheid op het water is het belangrijk informatie met betrekking tot de meteo, de scheepvaart, bijzondere gevaren of situaties te delen of te kunnen communiceren met bruggen, sluizen, verkeersbegeleidingssystemen en andere schepen in de buurt.

Aan het gebruik van een marifoon of scheepsradio zijn echter een aantal voorwaarden gebonden.

  • Als je die wil installeren moet je beschikken over een radiovergunning. Die wordt in België afgeleverd door het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie).
  • Als je die wil gebruiken moet je een beperkt certificaat radiotelefonist voor scheepsstations (Basis en binnenwateren) of een GMDSS SRC (zee) bezitten. Dit wordt bekomen na het afleggen van een examen (VHF) bij het BIPT of desgevallend na eerst een opleiding te hebben gevolgd (GMDSS SRC)

We onderscheiden volgende soorten berichten:

  • Nood (Mayday) gevaar voor schip of een lid van de bemanning
    ( schip zinkt…………………)
  • Spoed (Panpan) hulp nodig om een situatie op te lossen
    ( schip is zijn roer kwijt………….)
  • Veiligheid (Sécurité) situaties die gevaar kunnen betekenen voor de scheepvaart
    ( een ronddrijvende container………….)
  • Routine verkeer. Contact zonder dat er sprake is van nood- spoed of veiligheidsverkeer.

De voornaamste kanalen zijn 16 (nood- spoed of veiligheidsverkeer) of 70 (distress, urgency of safety berichten). Voor hulpoperaties onder meer met heliassistentie wordt kanaal 67 gebruikt.

De Belgische Noordzee is omwille van de drukke aanvoerroute door het kanaal en de aanwezigheid van talrijke belangrijke havens in de buurt verdeeld in radiogebieden (blokkanalen). De pleziervaart met VHF aan boord moet in de gebieden bereikbaar zijn op het juiste kanaal.

Radio-oproepen en de reactie erop worden verstuurd onder toezicht en de verantwoordelijkheid van de kapitein door iemand met een radiocertificaat.